PODSTAWA PRAWNA SPORZĄDZANIA STATUTU:
- Ustawa z dnia 7 września 1991r. – o systemie oświaty ( Dz.U. z 2016 r poz. 1943 ze zm.)
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. – Prawo oświatowe ( Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.)
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe ( Dz.U. z 2017 r poz. 60.)
- Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz.U. z 2002r. nr 100 poz. 980)
STATUT NIEPUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA „AKACJOWA CHATKA” W WARSZAWIE
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
1. Nazwa Przedszkola brzmi: Niepubliczne Przedszkola „Akacjowa Chatka” z siedzibą: ul. Sternicza 97 01-350 Warszawa
2.Organ prowadzący: Akacjowa Chatka Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością, z siedzibą: ul. Sternicza 97 01-350 Warszawa Reprezentowana przez właściciela: Piotr Marchel
3. Podstawa prawna działania Przedszkola: Przedszkole działa w ramach statutu i obowiązujących przepisów
4. Nadzór pedagogiczny sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty
5. Sposób używania nazwy przedszkola: Niepubliczne Przedszkole nr 327 „Akacjowa Chatka”
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie – Prawo oświatowe oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
2. Celem wychowania przedszkolnego jest:
2.1 Wsparcie całościowego rozwoju dziecka przez:
2.1.1.Realizowanie procesu opieki, wychowania i nauczania – uczenia
się;
2.2 Osiąganie dojrzałości do podjęcia nauki na pierwszym etapie
kształcenia
3. Zadania działalności edukacyjnej
W ramach zadań działalności edukacyjnej przedszkole realizuje:
3.1 Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodniejszego znoszenia stresów i porażek poprzez udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
3.2 rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi,
3.3 troska o dzieci, ich rozwój fizyczny ora z sprawność ruchową, zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w zabawach i grach ogólnorozwojowych
3.4 kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej: do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej,
3.5 zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji przedszkolnej.
3.6 wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno- kulturowym i przyrodniczym;
3.7 zapewnienie opieki, wychowania i uczenia się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa;
3.8 tworzenie warunków umożliwiających dziecku osiągnięcie „gotowości szkolnej”;
3.9 pełnienie funkcji doradczej i wspierającej działania rodziców bądź opiekunów prawnych poprzez:
a) pomaganie w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęcie wczesnej interwencji specjalistycznej;
b) informowanie na bieżąco o postępach dziecka uzgadnianie wspólnie z rodzicami kierunków i zakresu zadań realizowanych w przedszkolu;
3.10. Umożliwienie dzieciom podtrzymania tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez organizowanie na życzenie rodziców, dla dzieci; lekcji religii w wymiarze do 1 zajęć przedszkolnych w tygodniu, właściwych dla danego poziomu nauczania.
4. Warunki i sposób realizacji zadań przedszkola.
Przedszkole realizuje cele i zadania poprzez:
4.1. Organizację oddziałów dla dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb ,zainteresowań, uzdolnień oraz indywidualnych predyspozycji rozwojowych dziecka;
4.2. dostosowanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;
4.3. Indywidualizację tempa pracy dydaktyczno – wychowawczej wobec dzieci niepełnosprawnych, stosowanie specyficznej organizacji nauki i metod pracy , prowadzenie zajęć zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej i lekarza – odpowiednio do stopnia i rodzaju niepełnosprawności dziecka
5. Cele i zadania przedszkola związane z udzielaniem dziecku pomocy psychologiczno – pedagogicznej:
5.1. przedszkole organizuje i udziela dzieciom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
5.2. działania wychowawczo – dydaktyczne nauczycieli opierają się na przekładaniu zadań programowych na zadania rozwojowe dla poszczególnych dzieci, w oparciu o obserwację i diagnozę psychologiczno – pedagogiczną
5.2.2. Potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w przedszkolu, wynika w szczególności z:
a) niepełnosprawności
b) niedostosowania społecznego
c) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
d) z zaburzeń zachowania lub emocji
e) ze szczególnych uzdolnień
f) ze specyficznych trudności w uczeniu się
g) z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
h) z choroby przewlekłej
i) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
j) z niepowodzeń edukacyjnych;
k) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi.
l) Z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego , w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
5.3. za prawidłową organizację pomocy psychologiczno – pedagogicznej na terenie przedszkola odpowiedzialny jest dyrektor, który planuje formy , okres oraz wymiar godzin, w których poszczególne formy będą realizowane
5.4. pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana dziecku polega na rozpoznawaniu i zaspakajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu,
5.5. pomoc psychologiczno - pedagogiczna jest udzielana dziecku w celu wspierania jego potencjału rozwojowego i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz środowisku społecznym
6. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
6.1. W przedszkolu mogą być tworzone zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzonego bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną.
6.2. Wczesne wspomaganie może być organizowane w przedszkolu, jeżeli:
a) zatrudnia ono kadrę posiadającą kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania;
b) dysponuje pomieszczeniami do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania indywidualnie wyposażonymi w sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci.
6.3. Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jest powoływany przez dyrektora przedszkola.
6.4. W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
a) pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka;
b) psycholog;
c) logopeda.
6.5. Jeżeli przedszkole nie posiada warunków do zorganizowania wczesnego wspomagania, dziecko może zostać objęte pomocą w innej placówce.
6.6. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka organizuje się w jednym podmiocie, który ma możliwość realizacji wskazań zawartych w opinii.
6.7. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym.
7. Organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi
7.1. W przedszkolu kształcenie specjalnym obejmuje się dzieci posiadające orzeczenie poradni psychologiczno - pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego.
7.2. Przedszkole zapewnia dzieciom z orzeczoną niepełnosprawnością:
a) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia
specjalnego;
b) warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne,
odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i
edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci;
c) zajęcia specjalistyczne, stosownie do zaleceń w orzeczeniach poradni;
d) inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci, w szczególności zajęcia rewalidacyjne;
e) integrację dzieci ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z dziećmi sprawnymi;
f) przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.
7.3. Przedszkole organizuje zajęcia zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
7.4. Dziecku niepełnosprawnemu przedszkole organizuje zajęcia rewalidacyjne, zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno – pedagogicznej.
7.5. Godzina zajęć rewalidacyjnych trwa od 15 do 60 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie w czasie krótszym niż zaplanowany w Indywidualnym Programie Edukacyjno Terapeutycznym, zachowując ustalony dla dziecka łączny czas tych zajęć.
7.6. Czas prowadzonych w przedszkolu zajęć rewalidacyjnych powinien wynosić:
a) z dziećmi w wieku 3–4 lat – około 15 minut;
b) z dziećmi w wieku 5–6 lat – około 30 minut.
7.7. Zajęcia rewalidacyjne nie są realizowane na wniosek rodziców lub za zgodą rodziców. Są one konsekwencją przedstawienia przez rodziców w przedszkolu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dziecka. To obowiązkowe zajęcia dla dziecka niepełnosprawnego.
7.8. W przedszkolach ogólnodostępnych w których kształceniem specjalnym są objęte dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo:
a) nauczycieli posiadających kierunkowe kwalifikacje w celu
współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów;
b) pomoc nauczyciela – z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
8. Warunki bezpiecznego pobytu w przedszkolu
8.1. Przedszkole zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu dziecka w placówce, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole poza placówką.
8.2. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi i zapewnia im bezpieczeństwo dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
a) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem placówki. W tym celu ustalone są procedury dotyczące zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa podczas ich pobytu w przedszkolu i poza placówką oraz obowiązują stosowne regulaminy dotyczące organizacji wycieczek, spacerów i innych form krajoznawczo-turystycznych;
b) zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym;
c) stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.
8.3. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział dzieci opiece wykwalifikowanych nauczycieli.
8.4. W wyjątkowych przypadkach (czasowa nieobecność nauczyciela) może go zastąpić pomoc bądź asystent nauczyciela.
8.5. W czasie zajęć organizowanych w ogrodzie, w sprawowaniu opieki nad dziećmi nauczycielowi pomaga pomoc. Sprzęt terenowy dostosowany jest do potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci.
8.6. Podczas wycieczek i spacerów, w sprawowaniu opieki nad dziećmi, nauczycielom pomaga pomoc w tym celu, aby na dziesięcioro dzieci sprawowała opiekę jedna osoba dorosła.
8.7.Rodzice (opiekunowie prawni) są zobowiązani do osobistego przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola.
8.8. Dzieci mogą być również przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez inne osoby dorosłe upoważnione na piśmie przez rodziców (opiekunów
prawnych).
8.9. Rodzice są zobowiązani do dostarczenia nauczycielom oświadczeń o osobach, które są upoważnione do odbioru dzieci z wyszczególnieniem nazwisk i imion tych osób wraz z numerem dokumentu jakim się legitymuje. W sytuacji, gdy na oświadczeniu nie figuruje osoba chcąca odebrać dziecko, wychowanek przedszkola nie może być jej oddany. W wyjątkowych sytuacjach stosuje się telefoniczną informację udzieloną przez rodzica/ prawnego opiekuna z telefonu ówcześnie zapisanego przez nas oraz dokonanie upoważnienia jednorazowego w formie mailowej na temat osoby, które miałyby odebrać dziecko w tym dniu.
8.10. Rodzic lub inna osoba dorosła przyprowadzająca dziecko musi wprowadzić je do budynku przedszkolnego, do szatni, rozebrać je i przekazać pracownikowi przedszkola lub upewnić się, że dziecko weszło do sali i jest pod opieką nauczyciela. Dopiero wtedy rodzic lub opiekun może opuścić budynek przedszkola.
8.11. Z chwilą przekazania rodzicom (opiekunom prawnym) lub upoważnionej przez nich osobie dziecka stają się oni odpowiedzialni za jego bezpieczeństwo.
8.12. Osoba odbierająca dziecko z przedszkola musi być pełnoletnia, nie może być pod wpływem alkoholu bądź innych środków odurzających.
8.13. Dzieci mogą być również odbierane przez inne niż Rodzic/Opiekun Prawny, osoby pełnoletnie, które mogą przejąć odpowiedzialność prawną i zapewnić dziecku pełne bezpieczeństwo po wcześniejszym upoważnieniu ich na piśmie przez rodziców lub opiekunów.
8.14. Rodzice( opiekunowie prawni) są zobowiązani do przestrzegania godzin pracy przedszkola (6.30-18:00).
8.15. Dopuszczalne jest (sporadycznie), po uprzednim uzyskaniu zgody organu prowadzącego, ustalenie innej godziny odbioru dziecka z przedszkola.
8.16. życzenie rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe.
8.17. Do przedszkola przyjmowane są dzieci na dietach eliminacyjnych. Przedszkole prowadzi żywienie zbiorowe, dlatego zalecenia dietetyczne są realizowane tylko w uzasadnionych chorobą przypadkach oraz w miarę możliwości przedszkola.
8.18. Rodzice dziecka wymagającego żywienia dietetycznego w przedszkolu zobowiązani są do:
a) złożenia pisemnego wniosku o realizację diety do dyrektora przedszkola,
b) wniosek musi zawierać dokładny opis diety, w tym wykaz produktów zabronionych, zgodnie z zaleceniami lekarskimi,
c) do wniosku rodzice dołączają zaświadczenie lekarskie,
d) przed wprowadzeniem diety rodzice umawiają się na rozmowę z
dyrektorem na temat zasad stosowanej diety.
9. Zadania przedszkola:
9.1 Realizowanie przez wykwalifikowanych nauczycieli funkcji dydaktycznej,
wychowawczej oraz opiekuńczej, stosownie do indywidualnych potrzeb i
możliwości rozwojowych dzieci w ramach czterech obszarów edukacyjnych:
a) Poznanie i rozumienie siebie i świata.
b) Nabywanie umiejętności poprzez działanie.
c) Odnajdywanie własnego miejsca w grupie rówieśniczej.
d) Budowanie systemu wartości.
9.2. Zakres zadań nauczyciela obejmujący obszary edukacyjne jest realizowany zgodnie
z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego, określoną w odrębnych
przepisach.
ROZDZIAL III
ORGANY PRZEDSZKOLA
1. Organami przedszkola są:
- Właściciel przedszkola
- Dyrektor przedszkola
- Wicedyrektor przedszkola
- Rada Pedagogiczna
- Rada Rodziców
2. Szczegółowe kompetencje organów:
a) Właściciel przedszkola:
- 1.1 dysponuje środkami finansowymi oraz ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
- 1.2 organizuje obsługę administracyjną i gospodarczą przedszkola,
- 1.3 jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w nim nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami, a w szczególności decyduje w sprawach:
1.3.1 zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
1.3.2. przyznawania nagród i kar porządkowych pracownikom przedszkola.
- 1.4 ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo powierzonych mu wychowanków.
- 1.5. zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki.
- 1.6. Stanowisko Dyrektora Przedszkola powierza właściciel zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.
b) Dyrektor przedszkola:
- 1.4 kieruje działalnością pedagogiczną przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz,
- 1.5 sprawuje nadzór pedagogiczny,
- 1.6 sprawuje opiekę nad wychowankami przedszkola oraz stwarza warunki ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
- 1.7 współpracuje z właścicielem, radą pedagogiczną i radą rodziców.
- 1.8 przedstawia organom przedszkola, dwa razy w roku szkolnym wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje z działalności przedszkola.
c) Wicedyrektor przedszkola:
- 1.1 Podczas nieobecności dyrektora przedszkola kieruje działalnością pedagogiczną przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz,
- 1.2 Podczas nieobecności dyrektora przedszkola sprawuje nadzór pedagogiczny,
- 1.3 sprawuje opiekę nad wychowankami przedszkola oraz stwarza warunki ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
- 1.4 współpracuje z właścicielem, dyrektorem przedszkola, radą pedagogiczną i radą rodziców.
- 1.5 Podczas nieobecności dyrektora przedszkola przedstawia organom przedszkola w wyznaczonym terminie wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje z działalności przedszkola.
d) Rada Pedagogiczna:
- a) W jej skład wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu. Przewodniczącym rady jest dyrektor przedszkola. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania, zgodnie z regulaminem. Rada pedagogiczna posiada kompetencje stanowiące i opiniujące.
- b) Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
Zatwierdzanie planów pracy
Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych
- c) Do kompetencji opiniujących rady pedagogicznej należy:
Opiniowanie propozycji dyrektora w sprawie przydziału dodatkowych prac i zajęć dodatkowych.
e) Rada Rodziców:
- a) W przedszkolu może działać rada rodziców, która stanowi społeczną reprezentację rodziców dzieci przyjętych do przedszkola.
- b) Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców dzieci przyjętych do przedszkola.
- c) Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
- d) Rada rodziców współdziała z właścicielem i dyrektorem w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
- e) Rada rodziców uczestniczy we wszystkich przedsięwzięciach przedszkola mających na celu podnoszenie jakości pracy placówki i zaspokajaniu potrzeb dzieci.
3. Szczegółowe warunki współdziałania organów przedszkola
1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach opieki, wychowania i kształcenia dzieci:
- 1.1 nauczyciele utrzymują stały kontakt z rodzicami, udzielają rzetelnych informacji na temat dziecka, jego zachowania i rozwoju,
- 1.2 nauczyciele i rodzice ustalają dni i godziny spotkań. Informacje na ten temat są wywieszane na tablicy ogłoszeń w szatni, drzwiach sal oraz wysyłana są drogą e-mailową na podane adresy e-mail przez Rodziców/Opiekunów prawnych.
- 1.3 zebrania ze wszystkimi rodzicami są organizowane w miarę potrzeb, ale nie rzadziej niż jeden raz w roku przedszkolnym,
- 1.4 rodzice mają prawo znać zadania realizowane w ciągu roku przedszkolnego, tematy kompleksowe w planach miesięcznych, codzienne jadłospisy.
- 1.5 Roczne zadania są przekazywane rodzicom na zebraniu ogólnym, w miesiącu sierpniu lub wrześniu.
- 1.6 Tematy kompleksowe są wywieszane rodzicom na tablicach informacyjnych bądź drogą e-mailową.
- 1.7 Codzienne jadłospisy są wywieszane w szatni przedszkola.
- 1.8 Rodzice mają obowiązek zapoznawania się z informacjami wywieszanymi na tablicach informacyjnych w celu aktywnego uczestnictwa w życiu przedszkola, a w dalszej konsekwencji, w celu podnoszenia jakości pracy placówki, w której przebywają ich dzieci.
4. Sposób rozwiązywania sporów między organami przedszkola
- Rodzice maja prawo zgłosić niezadowolenie z pracy pracowników przedszkola właścicielowi, dyrektorowi lub wicedyrektorowi przedszkola osobiście lub telefonicznie.
- Właściciel, dyrektor bądź wicedyrektor przedszkola po zapoznaniu się z informacjami i po analizie danych, podejmuje obiektywne decyzje zmierzające do szybkiej poprawy sytuacji.
- Właściciel, dyrektor lub wicedyrektor przedszkola przyjmują interesantów codziennie.
ROZDZIAL IV
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
- a) Organem prowadzącym przedszkole jest właściciel i dyrektor przedszkola.
- b) Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku z uwzględnieniem ich potrzeb i zainteresowań.
- c) Przedszkole jest czterooddziałowe:
Każdego roku dyrektor przedszkola ustala oddziały przedszkola funkcjonujące w danym roku szkolnym z uwzględnieniem grup wiekowych jakie kontynuują edukację. Zamiarem placówki jest tworzenie oddziałów: Oddział 2.5 latki; 3 – latki; 4- latki; 5- latki. W przypadku większej liczby dzieci z różnych grup wiekowych dyrektor może utworzyć oddział tzw. mieszany.
- d) Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa dyrektor przedszkol
- e) Przedszkole jest czynne 11 godzin i 30 min dziennie, od 6:30 do 18:00, pięć dni w tygodniu (od poniedziałku do piątku).
- f) Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy, kilkudniowej przerwy na przygotowanie przedszkola na kolejny rok szkolny w okresie wakacyjnym, pojedynczych dni w roku szkolnym wyznaczonym przez organ prowadzący.
- g) Przerwy pracy przedszkola wykorzystywane są na przeprowadzenie prac modernizacyjnych, remontowych oraz porządkowo – gospodarczych.
- h) W okresie ferii szkolnych i wakacji, z powodu zmniejszonej liczby dzieci, przedszkole może ograniczyć liczbę oddziałów.
- i) Przedszkole może rozszerzać ofertę opiekuńczą i edukacyjną w zależności od potrzeb i możliwości placówki.
- j) Dzieci przyjęte do przedszkola korzystają z czterech posiłków (śniadanie, obiad: zupa, obiad: drugie danie, podwieczorek).
- k) Koszty wyżywienia i opłaty za inne świadczenia ustala właściciel.
- l) Stawka żywieniowa i opłata stała może ulec zmianie w ciągu roku przedszkolnego w zależności od zmian cen artykułów spożywczych i kosztów utrzymania przedszkola, jednak nie częściej niż jeden raz w roku i nie więcej niż 10%.
- m) Rodzice / opiekunowie prawni dokonują wpłat za przedszkole comiesięcznie, do 10. dnia każdego miesiąca.
- n) Wpłaty przyjmowane są gotówką za potwierdzeniem dokumentu KP lub na konto przedszkola.
- o) Budynek przedszkola jest dostosowany na pobyt 80 dzieci.
- p) Przedszkole nie posiada oddziałów integracyjnych.
- q) Praca dydaktyczno-wychowawczo i opiekuńcza prowadzona jest zgodnie z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego.
- r) W przedszkolu dzieci korzystają z możliwości uczestnictwa w zajęciach realizowanych dodatkowo w ramach opłat czesnego oraz dodatkowych, dodatkowo płatnych
- s) czas trwania zajęć dodatkowych jest dostosowany do potrzeb rozwojowych dzieci:
- t) Rodzaje zajęć dodatkowych , dokładne terminy oraz czas ich trwania podawane są rodzicom do wiadomości poprzez: wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń, drogą e-mailową, oraz bezpośrednio przez wychowawcę grupy oraz dyrektora przedszkola podczas zebrań z rodzicami organizacyjnych i semestralnych.
- u) sposób dokumentowania zajęć dodatkowych określają odrębne przepisy.
- v) W przedszkolu prowadzone są obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci. Dokumentowane są dwa razy w ciągu roku szkolnego i wydawane rodzicom/ opiekunom prawnym.
- w) W przedszkolu nie stosuje się żadnych zabiegów lekarskich, poza udzieleniem pomocy w nagłych wypadkach.
- x) W przedszkolu nie podaje się żadnych leków.
- y) W przypadku zachorowania dziecka w przedszkolu, powiadamia się o tym rodziców. Mają oni obowiązek niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola i zapewnienia mu opieki medycznej.
- z) W innych uzasadnionych przypadkach ( losowych, zagrożenia życia dziecka) przedszkole wzywa karetkę pogotowia i powiadamia rodziców. Dziecko zostaje powierzone opiece lekarskiej i do czasu pojawienia się rodziców pozostaje w obecności nauczyciela lub dyrektora, którzy towarzyszą dziecku.
- aa) Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy pobyt dziecka w ogrodzie przedszkolnym, zgodnie z warunkami realizacji podstawy programowej.
1. Rekrutacja do przedszkola:
- a) Podstawą przyjęcia dziecka do przedszkola jest wypełnienie i podpisanie karty zgłoszenia przez rodzica/opiekuna prawnego.
- b) Kryterium przyjęć na nowy rok szkolny stanowi kolejność zgłoszeń z uwzględnieniem pierwszeństwa dzieci już uczęszczających do przedszkola i ich rodzeństwa.
- c) Kartę zgłoszenia do przedszkola pobiera rodzic / opiekun prawny od właściciela przedszkola lub dyrektora w każdym czasie, w godzinach pracy przedszkola.
- d) Wszystkie informacje zawarte w karcie podlegają ochronie zgodnie z Ustawą o ochronie danych osobowych.
- e) W miarę wolnych miejsc do przedszkola przyjmowane są wszystkie zgłoszone dzieci
- f) Do przedszkola nie mogą być przyjęte dzieci z poważnymi wadami fizycznymi i umysłowymi wymagającymi specjalistycznej i indywidualnej opieki oraz odrębnego trybu życia, które utrudniałyby opiekę i zagrażały bezpieczeństwu innych dzieci.
- g) Informacje o wolnych miejscach w przedszkolu można uzyskać od dyrektora przedszkola osobiście lub telefonicznie.
2. Organizację pracy przedszkola określa:
- a) Ramowy rozkład dnia, ustalany jest przez dyrektora przedszkola i właściciela z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny oraz oczekiwań rodziców/prawnych opiekunów.
- b) Szczegółowy rozkład dnia opracowany przez dyrektora przedszkola z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- c) Ramowy rozkład dnia przedszkolaka jest informacją ogólnie dostępną, wywieszoną w szatni przedszkola.
- d) Szczegółowy rozkład dnia dla poszczególnych oddziałów jest przedstawiany rodzicom na zebraniach grupowych oraz dostępny do wglądu przed każdą z sal poszczególnych grup..3. Współpraca z rodzicami
3. Współpraca z rodzicami
- 1 .Rodzice mają prawo do:
- 1.1 znajomości zadań wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu,
- 1.2 uzyskiwania informacji o sukcesach i kłopotach ich dzieci,
- 1.3 uzgadniania z nauczycielem kierunku i zakresu zadań indywidualnych realizowanych w przedszkolu i w domu,
- 1.4 uzyskiwania porad w sprawach wychowania i rozwoju dziecka,
- 1.5 wyrażania swoich opinii na temat pracy placówki,
- 1.6 uczestnictwa w zajęciach organizowanych celowo dla rodziców dzieci.
- 2. Do podstawowych obowiązków rodzica należy:
- 2.1 Przestrzegania postanowień niniejszego statutu,
- 2.2 Informowanie o przyczynach nieobecności dziecka dłużej niż tydzień,
- 2.3 Informowanie o chorobach zakaźnych dziecka,
- 2.4 Interesowanie się edukacją swojego dziecka,
- 3. Przedszkole proponuje rodzicom następujące formy współpracy:
- 3.1 konsultacje w miarę bieżących potrzeb.
- 3.2 zebrania grupowe.
- 3.3 pomoc w organizowaniu wycieczek, sprawowaniu opieki nad dziećmi.
- 3.4 pomoc w organizowaniu imprez przedszkolnych, oraz udział w nich.
- 3.5 wspólne spotkania indywidualne dotyczące zagadnień interesujących rodziców, rozwiązania problemów wychowawczych.
- 3.6 wspólne dekorowanie sal na uroczystości przedszkolne,
- 3.7 uczestnictwo rodziców w uroczystościach przedszkolnych.
- 3.8 stosowanie różnorodnych narzędzi badawczych w celu zdobywania informacji zwrotnych o jakości pracy przedszkola.
ROZDZIAŁ V
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
- W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli i pracowników obsługi przedszkola.
- Zasady zatrudniania, zwalniania, wynagradzania nauczycieli oraz pracowników obsługi określają odrębne przepisy.
- Prawa i obowiązki pracownicze regulują odrębne przepisy Kodeksu Pracy oraz wewnętrzne procedury, w tym odpowiedzialność za dzieci.
- Każdy pracownik zna i respektuje prawa dziecka.
- Tygodniowy wymiar czasu pracy nauczycieli wynosi: 30 godzin praca stacjonarna, 10 godzin praca poza miejscem zakładu pracy związana z przygotowywaniem dokumentacji przedszkola, organizacji zajęć oraz inne. W wyjątkowej sytuacji np. zagrożenia epidemicznego, istnieje możliwość wprowadzenia przez Właściciela lub Dyrektora przedszkola pracy zdalnej dla pracowników pedagogicznych.
- Tygodniowy wymiar czasu pracy, pracowników niebędących pracownikami pedagogicznymi wynosi 40 godzin.
Pracownicy przedszkola
- Pracownicy przedszkola mają obowiązek:
1.1wykonywać pracę sumiennie i starannie,
1.2 dbać o dobro zakładu pracy i chronić jego mienie,
1.3 zachowywać tajemnice informacji, których ujawnienie mogłoby narazić właściciela na szkodę,
1.4przestrzegać w pracy zasad współżycia społecznego.
- Pracownicy obsługowi przedszkola nie maja prawa udzielać rodzicom (opiekunom) informacji o dziecku. Ten obowiązek mają wyłącznie nauczyciele i dyrektor przedszkola.
- Każdemu pracownikowi powierza się określony zakres obowiązków, który jest integralną częścią umowy o pracę.
- Wszyscy pracownicy przedszkola zobowiązani są do wykonywania innych czynności, poleconych przez organ prowadzący przedszkole, wynikających z organizacji pracy.
- Pracownicy przedszkola odpowiadają przed prowadzącym przedszkole za naruszenie dyscypliny i porządku pracy.
Zadania nauczycieli
- Nauczyciel odpowiada przede wszystkim za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych mu wychowanków oraz za jakość swojej pracy.
- Nauczyciel tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania, dąży do pobudzenia procesów rozwojowych, do optymalnej aktywizacji dzieci poprzez wykorzystanie ich własnej inwencji.
- Nauczyciel wspiera rozwój aktywności poznawczej dziecka nastawionej na poznawanie i rozumienie siebie i świata, nabywanie umiejętności poprze działanie, odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej oraz budowanie systemu wartości.
- Nauczyciel jest doradcą dla rodziców( opiekunów):
4.1 pomaga im w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka podjęciu interwencji specjalistycznej,
4.2 informuje na bieżąco o postępach dziecka,
4.3 uzgadnia kierunki i zakres zadań realizowany w przedszkolu.
- Nauczyciel prowadzi dokumentację swojej pracy zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Nauczyciel współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczną i pedagogiczną oraz zdrowotną.
- Nauczyciel planuje i prowadzi prace wychowawczą i dydaktyczną.
- Nauczyciel zgodnie z zasadą indywidualizacji pracy i podmiotowego podejścia do dziecka, otacza indywidualną opieką każdego z wychowanków i dostosowuje metody i formy pracy do jego możliwości.
- Nauczyciel ma obowiązek rzetelnie realizować zadania wyznaczone w planie rozwojowym przedszkola oraz w rocznych planach opiekuńczo-wychowawczo dydaktycznych przedszkola.
- Nauczyciel ma obowiązek stale podnosić swoje umiejętności pedagogiczne.
Zadania pomocy nauczyciela:
- Pomoc nauczycielowi podczas prowadzenia zajęć
- Pomoc przy myciu, rozbieraniu i ubieraniu dzieci,
- Wychodzenie z nauczycielką do ogrodu przedszkolnego oraz na spacery poza teren przedszkolny
- Przyjmowanie i wydawanie dzieci rodzicom,
- Dbałość o garderobę dzieci,
- Pomoc przy sprzątaniu sal i innych pomieszczeń,
- Pomoc przy rozdawaniu posiłków,
- Dbałość o zabawki i sprzęt przedszkolny, udział w imprezach i uroczystościach przedszkolnych.
Zadania Kucharki :
- Przygotowywanie posiłków, zgodnie z wymaganiami,
- Dbałość o naczynia, sprzęt i pomieszczenia kuchenne,
- Mycie i dezynfekcja naczyń,
- Utrzymywanie pomieszczeń kuchennych i magazynów w czystości,
- Wydawanie posiłków.
Zadania Pomocy Kucharki :
- Wstępna obróbka warzyw i owoców
- Pomoc kucharce w przygotowywaniu posiłków
- Dbałość o naczynia, sprzęt i pomieszczenia kuchenne,
- Mycie i dezynfekcja naczyń,
- Utrzymywanie pomieszczeń kuchennych i magazynów w czystości,
- Wydawanie posiłków
ROZDZIAŁ VI
PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECI
- Do przedszkola uczęszczają dzieci od ukończenia 2.5 roku życia do rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej.
- Dziecko w przedszkolu ma prawo do:
2.1 akceptacji takim jakie jest,
2.2 spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje,
2.3 indywidualnego procesu i tempa rozwoju,
2.4 aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi,
2.5 aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymania w tym pomocy,
2.6 zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
2.7posiadania osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których może się zwrócić,
2.8 doświadczania konsekwencji swojego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa),
2.9 badania i eksperymentowania,
2.10 różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia,
2.11 snu i wypoczynku,
2.12 regulowania własnych potrzeb w zakresie picia i jedzenia,
2.13 ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej,
2.14 ochrony i poszanowania godności osobistej,
2.15 podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
- Przy respektowaniu ich praw przyzwyczajamy dzieci do:
3.1 zaradności wobec sytuacji problemowych,
3.2 działania zespołowego z rówieśnikami, młodszymi i starszymi kolegami,
3.3 poznawania swoich możliwości i ograniczeń, akceptacji siebie i innych,
3.4 tolerancji, otwartości wobec innych,
3.5 przestrzegania zasad bezpieczeństwa pobytu w przedszkolu zarówno własnego jak i innych.
- Wychowankowie mają obowiązek dbania o wspólne dobro, ład i porządek w przedszkolu.
- Wychowankowie przedszkola są ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków.
- Ubezpieczenie obejmuje czas pobytu dziecka w przedszkolu.
- Organ prowadzący przedszkole może skreślić z listy dziecko uczęszczające do przedszkola w następujących przypadkach:
7.1 braku wniesienia opłaty za przedszkole za dwa miesiące,
7.2 jeżeli zachowanie dziecka będzie uniemożliwiać pracę nauczycielom lub stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa innych dzieci,
7.3 w przypadku wystąpienia braku współpracy pomiędzy nauczycielami a rodzicami w kwestii rozwiązania problemów powstałych w procesie edukacji i wychowania,
7.4 przypadku naruszenia zasad harmonijnej współpracy.
ROZDZIAŁ VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Decyzja o likwidacji, zmniejszeniu lub zwiększeniu liczby oddziałów należy do właściciela przedszkola.
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: nauczycieli, rodziców i pracowników obsługi.
- Statut obowiązuje z dniem wpisu do działalności placówek niepublicznych.
- Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:
5.1 Wywieszenie statutu na tablicy ogłoszeń i na stronie internetowej przedszkola
5.2 Zapoznanie rodziców dzieci nowo przyjętych z treścią statutu na pierwszym zebraniu.
- W sprawach nie uregulowanych niniejszym Statucie są rozstrzygane w oparciu o obowiązujące i dotyczące tych spraw odrębne przepisy. (Przepisy Kodeksu Pracy i Cywilnego)
- Prawo nadawania Statutu, wprowadzania do niego zmian lub uzupełnień, należy do organów prowadzących placówkę.
Powyższy statut wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 2017 r.
Nowelizacja Statutu: 01.03.2021 r.
Organ Prowadzący